David Gilmour & Nick Mason Söyleşisi Toronto 1988

Momentary turu sırasında 1988 senesine ait David Gilmour ve Nick Mason ile yapılmış bir söyleşi var bu sefer. Sorular ekseriyetle telefon ile programa bağlanan hayranlardan geldiği için daha az mekanik ve patavatsız olabiliyorlar. Bütün program olmamak ile beraber, sorular ve sorulara verilen yanıtların özetlerinin çevirileri aşağıda.

Soru: Bob Ezrin’in kayıtlar sırasındaki rolü ne derece etkiliydi?

David Gilmour: Bazı şeyleri yanlış yaptığımızı düşündüğü zamanlarda eleştirilerinde oldukça acımasız olabiliyordu ama bizim yine de onu dinlemediğimiz zamanlar da oldu.

Soru: Bu sorum daha cok Nick Mason’a. Grubu ilk kurdugunuz zaman bu kadar ileri gidebileceğinizi hiç düşündünüz mü?

Nick Mason: Hayır düşünmedim. Bence bir grupta başlayıp uzun seneler dayanmak zor bir iş ama hala burada olduğum için mennunum. İlk zamanlarda aklımda büyük ihtimalle üniversiteye geri dönmek ve düzgün bir iş bulma fikirleri vardı.

Soru: Canlı bir konser albümü kaydetme şeklinde gelecek planları var mı?

David Gilmour: Bu şu an için bir ihtimal ama henüz konuyu kendi aramızda tartışmış değiliz. Gerçi bu turda bazı konserlerin tamamını zaten kaydetmiş durumdayız ama bu kayıtlar ile ne yapacağımız şu an için belirsiz.

Soru: Geçenlerde sizlerle ilgili dinlediğim bir radyo programında hoparlorleri nereye koyacağınıza 17. yüzyıldan kalma gümüş bir çay kaşığı ile karar verdiğinizden bahsediliyordu. Biraz açıklar mısınız?

David Gilmour: Hiç öyle bir şey yok. Çayımı karıştırmak için öyle bir kaşık kullanabilirim ama hoparlorlerin yerini belirlemek konusunda bir işe yarayacağını zannetmiyorum. Ama deneyebiliriz belki, bize ödünç verebileceğin 17. yüzyıldan kalma bir çay kaşığın var mı?

Soru: David, müziğe yeni başladığın zamanlarda etkilendiğin gitaristler kimlerdi?

David Gilmour: Ne kadar vaktin var? Yüzlerce. Lead Belly ve Pete Seeger’dan iyi olan diğer herkese kadar.

Soru: Yeni albümünüzün (AMLOR) Roger ağırlıklı önceki albümlerden farklı olarak daha bir grup çalışması olup olmadığı konusunda ne diyeceksiniz?

David Gilmour: Yeni albüm son 2-3 albümden daha fazla grup ruhu içeriyor. Yeni teknolojilerin kullanımı olarak biraz daha farklı bir üretim sürecinden geçti.

Nick Mason: David’in söylediği gibi, tarihimizde ilk olarak dijital teknoloji kullandığımızdan ötüre önceki albümlere göre üretim şekli biraz daha farklı oldu. İlk zamanlarda Roger ve ben ilk olarak davulları ve basları kaydederdik ve diğer her şey bunun üzerine gelirdi, iş bittiğinde ise bir de bakardik ki davullar ve baslar kaybolmuş.

Soru: Uçuş tutkunuz mu var mı? Pilot musunuz?

David Gilmour: Ben ve Nick ikimiz de pilotuz ama Nick benden daha tecrübeli ve daha çok uçuş saati var.

Nick Mason: İkimizin ortak kullandığı bir uçağımız var, bu birbirimize karşı bir bağ yaratmanın ve uçmak için kimin sırası olduğu konusunda tartışma çıkarmanın müthiş bir yolu. Learning to fly’daki pilot sesleri bana ve eğitimcilerimizden birine ait.

Soru: Eski bir parçanız ile ilgili bir sorum olacak. “Several Species of Small Furry Animals Gathered Together in a Cave and Grooving with a Pict” nasıl ortaya çıktı?

David Gilmour: O Roger’ın parçalarından birisiydi, o yüzden pek fikrim yok. O parçanın içinde bulunduğu Ummagumma albümünde her birimiz solo olarak 10 dakikalık parçalar yaptık ve o bahsettiğin parça Roger’ın işiydi, yapılırken de ben orada değildim.

Nick Mason: Konuyla alakalı biraz bilgi vermek gerekirse; o dönem Atom Heart Mother’daki koroları da yapan Roy Geesin ile çalışıyorduk ve kendisi bizlere kayıt cihazları ile ilgili bir çok şey öğretti. Zannediyorum ki o bahsettiğin parça özellikle Roger’ın, insan sesleri kullanmaya ve bu sesleri kayıt cihazları kullanarak farklı şekillere sokmaya karşı ilgisini yansıtıyordu.

Soru: Roger tarafından baskı altında olmadan bir albüm yapmış olmak nasıl bir his verdi?

David Gilmour: Oldukça eğlenceli. Roger gidince bir şeyler kaybettik ama aynı zaman bir şeyler de kazandık ve kazandıklarımız kaybettiklerimizden çok oldu. Onsuz başarılı olamayacağımızı söyleyenler oldu.. ama belki başarabiliriz.

Soru: Siz konserlerinizde kuadrofonik sistem kullanan ilk grup musunuz?

Nick Mason: Başka biri çıkıp biz daha önce yaptık demediği sürece evet ilk grup biziz. Ama bizim kullanmış olduğumuz sistem stereo’ya alternatif olarak ortaya çıkan kuadrofonikten biraz farklıydı.

Soru: Bu turda hiç The Final Cut’dan bir şeyler çalmadınız; Roger’a karşı bir kin durumu mu var?

David Gilmour: Bizim kimseye karşı bir kinimiz yok. O albümdeki parçaların hiç birini düzgün çalıp söyleyebileceğimizi zannetmiyorum zira çoğunun vokalisti Roger ve zaten çok da sevdiğim bir albüm değil ama albümdeki bir kaç sevdiğim parça da benim düzgün söyleyebileceğim parçalar değiller.

Soru: Syd’in son durumu nedir?

David Gilmour: Cambridge’de yaşıyor. Markete gitmek vs gibi basit işlerle başa çıkabiliyor ama onun dışında pek bir şey yapamıyor.

Soru: Yeni teknoloji “Learning to swim” isimli parçanızı yazarken etkili oldu mu?

David Gilmour: Aman tanrım. Yüzmeyi öğrenmek konusunda bir şarkı yazmak isteyebileceğimi zannetmiyorum. Cambridge’deki Cam nehrinde yüzmeyi öğrenmiştim ve nehir 10 dereceydi. Üzerine şarkı yazmaktan ziyade unutmak isteyebileceğim bir anı.Soru: Pink Floyd isim hakkı konusunda size açılan davada durum nedir?

David Gilmour: Şu an itibariyle büyük ölçüde ortadan kaybolmuş bir tehdit ve zaten pek de ciddiye almamıştık. Roger tarafından bize açılan bu dava isim hakkından ziyade bazı teknik meseleler ile alakalıydı. Zannediyorum çok dostane olmasa da pragmatik bir anlaşma ile bu mahkeme sonuçlandı gibi.

Soru: David, bilmeni istiyorum ki Roger senin için 3. sınıf şarkı yazarı demiş olsa bile, bence sen Comfortably Numb dahil olmak üzere rock tarihindeki en iyi sözlerden bazılarını yazdın ve bunun için teşekkür ediyorum.

David Gilmour: Comfortably Numb’daki sözleri ben yazmadım, Roger yazdı. Ben müziği yazdım. Ama yine de sağol, belki ikinci sınıfa çıkabilirim? (Gülüşmeler)

Soru: Albümleriniz içinde en sevdiğim WYWH. Sizce bu albüm Dark Side veya The Wall’a göre biraz gözden kaçmış durumda mı?

Nick Mason: Yok Hayır.

David Gilmour: Zamanında 6-7 milyon kadar sattıgı için bu albüme başarısız diyenler olmuştu. Bu biraz Thriller ile kıyaslayıp Michael Jackson’ın son albümüne bir kaç milyon sattığı için başarısız demeye benziyor. Bu bakış açısıyla yani canavar gibi satmış albümlerin olduğu zaman zaten çok zor onlara yaklaşmak.

Soru: David, ilk solo albümünü çok seviyorum, “Raise my Rent” için ilham nereden geldi?

David Gilmour: Hatırlayamadım şimdi, enstrumantal olan mıydı? 12 bar bir parçaydı sanırım. Dürüst olmak gerekirse arkasında pek bir hikaye yok, bize hoş geldi ve çaldık.

Okan hakkında

PinkFloydTurk.Net admini, Floyd fanı, müziksever, eski ses mühendisi, amatör astrofotoğrafçı.

21 Ağustos 2021 tarihinde David Gilmour Dönemi, Haberler içinde yayınlandı. Kalıcı bağlantıyı yer imlerinize ekleyin. Yorum yapın.

Yorum bırakın